Pening memikirkan keputusan yang perlu dibuat ini. Mahu atau tidak. Aaaaaaaa…. Pening kepalaku memikirkannya.



Pilihan menentukan hidup dan masa depanku.



Kedua-dua pilihan ini mempunyai kebaikan dan keburukan yang tersendiri.



Pilihan Pertama (Bekerja di Klinik, tempat ana bekerja sekarang).


1. Rakan sekerja dan bos ( Doktor) yang telah mengenali ana dan peribadi ana.


2. Persekitaran tempat kerja yang Islamik.


3. Bekerja 6 hari seminggu. Maknanya hanya hari Jumaat je ana boleh pergi mendengar ceramah dan kuliah. Pada hari ni jugalah ana berpeluang mengemas dan menjalankan aktiviti yang ana suka.


4. Gaji RM28/days(Sebulan 26 hari bekerja). Akan dinaikkan setelah ana bekerja 3 bulan. Februari nie insyaAllah gaji ana akan dinaikkan, tapi tak tahu berapa.


5. Bertanggungjawab dan berpegalaman dalam menguruskan akaun klinik. Bestnya dapat berurusan dengan pemiutang dan penghutang (panel) klinik. Kerenah-kerenah mereka menjadikan ana lebih matang dalam menyelesaikan masalah dan lebih berkeyakinan dalam membuat sebarang keputusan.



Pilihan Kedua (Bekerja di Firma Audit)


1. Rakan sekerja dan bos baru. Tentu masih tak kenal ana.


2. Persekitaran tempat kerja, Wallaua’llam.


3. Bekerja 5 hari seminggu. Maknanya ana ada masa 2 hari utk pergi mendengar ceramah dan menjalankan aktiviti yang ana suka.


4. Gaji RM31/days(Sebulan 22 hari bekerja). Akan dinaikkan setelah 3 bulan bekerja, berdasarkan komitmen yang ditunjukkan.


5. Berpeluang untuk menjadi ahli MIA jika bekerja 3 tahun difirma audit.



Kebaikan yang menjadikan ana dilema dalam memilih kedua-dua pilihan ini adalah, jika pilihan pertama, ana telah mengenali rakan sekerja, bos dan persekitaran tempat kerja. Jika pilihan kedua, kebaikannya adalah dari segi hari bekerja, gaji yang ditawarkan dan juga peluang utk menjadi ahli MIA.



Dilema dilema…….. Ya Allah tolongi daku!!!

6 comments:

jalinan1621 said...

salam..klu sy,prefer klinik tu =)

NUR HIDAYATI said...

Syukran ats pendapat jalinan. Ramai yang suruh ana terus bekerja di klinik, termasuk doktor. Tapi hati tertarik ke tempat baru. Huhu.... dilema2...

Hamba Allah Yang Kerdil said...

salam akak,buat keputusan yang terbaik ye..rindu akk..

ana_muslim said...

salam kak.better klinik sbb persekitaran islamik sesuai dgn jiwa.tempat baru tu tak tentu lg kalu berani nk cuba tak pe jgk. pasal gaji tu tak pe,ikhlaskan hati.

orang suluk said...

salam..kak ti,wat la istikharah..mintak petunjuk dari Allah..

MUSLIM 24 JAM™ said...

salam. Ana macam enti juga. last2 ana pilih audit. tp, ana yakin kalau ada izin dari Allah, mana2 pekerjaan yg enti buat akan dapat berkatnya.

Selamt bekerja.