Luqman Al-hakim berwasiat kepada anaknya: hai anakku, hendaklah engkau menjadi seorang bisu yang berakal, iaitu lebih baik daripada menjadi seorang yang pandai berkata-kata yang jahil. Bagi setiap sesuatu ada dalil, akal itu dalilnya memikirkan dan dalil memikir itu diam. Siapa yang berkata2 dalam perkara yang tidak baik, sesungguhnya ia telah silap. Dan sesiapa yang memandang tapi tidak memikirkannya sesungguhnya ia telah lupa. Dan sesiapa diam tidak berzikir, sesungguhnya ia telah sia2.


Sayyidina Ali r.a berkata: Dua kalimah yang sangat dicintai Allah ialah bacaan Al-Quran dan doa. Al-Quran bicara Allah kepada hambaNya. Doa pula bicara hambaNya kepada Dia.


Allah doesn’t require you to “be the best”. He just wants your to “do you’re best” and he will take care of “the rest”
Gambar sekadar hiasan

Sempat la hari Ahad 28hb February 2010, ana bersama ma n kakngah gi tonton wayang. In my life, ini first time ana pi tengok wayang. Ma ana cakap kalau pawagam tu, tingkat atas lebih mahal dari duk tingkat kat bawah. Depan sekali dekat skrin tu, harganya paling murah. So, kami yang pada awalnya duk kat bawah, akhirnya pi duk tingkat atas. Memang berbeza rr pemandanganya. Lebih best. Bayarannya, hehe.... free.

Pening memikirkan keputusan yang perlu dibuat ini. Mahu atau tidak. Aaaaaaaa…. Pening kepalaku memikirkannya.



Pilihan menentukan hidup dan masa depanku.



Kedua-dua pilihan ini mempunyai kebaikan dan keburukan yang tersendiri.



Pilihan Pertama (Bekerja di Klinik, tempat ana bekerja sekarang).


1. Rakan sekerja dan bos ( Doktor) yang telah mengenali ana dan peribadi ana.


2. Persekitaran tempat kerja yang Islamik.


3. Bekerja 6 hari seminggu. Maknanya hanya hari Jumaat je ana boleh pergi mendengar ceramah dan kuliah. Pada hari ni jugalah ana berpeluang mengemas dan menjalankan aktiviti yang ana suka.


4. Gaji RM28/days(Sebulan 26 hari bekerja). Akan dinaikkan setelah ana bekerja 3 bulan. Februari nie insyaAllah gaji ana akan dinaikkan, tapi tak tahu berapa.


5. Bertanggungjawab dan berpegalaman dalam menguruskan akaun klinik. Bestnya dapat berurusan dengan pemiutang dan penghutang (panel) klinik. Kerenah-kerenah mereka menjadikan ana lebih matang dalam menyelesaikan masalah dan lebih berkeyakinan dalam membuat sebarang keputusan.



Pilihan Kedua (Bekerja di Firma Audit)


1. Rakan sekerja dan bos baru. Tentu masih tak kenal ana.


2. Persekitaran tempat kerja, Wallaua’llam.


3. Bekerja 5 hari seminggu. Maknanya ana ada masa 2 hari utk pergi mendengar ceramah dan menjalankan aktiviti yang ana suka.


4. Gaji RM31/days(Sebulan 22 hari bekerja). Akan dinaikkan setelah 3 bulan bekerja, berdasarkan komitmen yang ditunjukkan.


5. Berpeluang untuk menjadi ahli MIA jika bekerja 3 tahun difirma audit.



Kebaikan yang menjadikan ana dilema dalam memilih kedua-dua pilihan ini adalah, jika pilihan pertama, ana telah mengenali rakan sekerja, bos dan persekitaran tempat kerja. Jika pilihan kedua, kebaikannya adalah dari segi hari bekerja, gaji yang ditawarkan dan juga peluang utk menjadi ahli MIA.



Dilema dilema…….. Ya Allah tolongi daku!!!
Alhamdulillah berkat doa ibu dan ayah ana, ana dapat menamatkan jurusan dengan baik. Peluang mendalami bidang akaun menjadikan diri ana seorang yang gemar merancang kewangan ana.

Segala pendapatan dan perbelanjaan direkod dgn sistematik menggunakan software accounting. Senang dan mudah merekod segala "urusan kewangan" diri sendiri. Bahkan dapat analisa lagi segala kewangan ana.

Urusan duniawi nie sume orang cuba fikir, tapi kalau akhirat...

Bila ana buat pengiraan, ana terfikir pendapatan dan perbelanjaan nie seakan2 pahala dan dosa. Kalau kita buat perkara yang mendatangkan pahala, umpama pertambahan pendapatan kita. Tapi kalau kita buat perkara yang mendatangkan dosa, kita seumpama menambahkan belanja kita, yang pastinya mengurangkan pendapatan kita/pahala kita.

Emmm.... bila fikir2, Allah jadikan semua kejadian ni utk kita berfikir sebenarnya. Akauntan pun kalau hari2 dapat ibaratkan income & Expense sebagai pahala & dosa, tentu mereka takkan terfikir nak rasuah, menipu dan sbg.

Tepuk hati tanyalah Iman...

Ingin rasanya meyindiri


8 jam sehari dengan 6 hari bekerja merupakan keletihan yang tidak dapat ana bayangkan. Jika di zaman persekolahan dan belajar di universiti dulu, keletihan menuntut ilmu merupakan kepuasan. Kepuasan bila mendapat result yang di target. Sekarang, menjadi pekerja yang cemerlang merupakan target ana. Bukan hanya pekerja cemerlang, tapi juga pekerja yang amanah dan dipercayai oleh majikan.



Menjadi pekerja cemerlang merupakan perkara yang lebih susah sebenarnya dari belajar. Belajar hanya kepuasan yang dinikmati oleh kita seorang. Kita yang berusaha utk memenuhi kepuasan hati kita. Tapi sekarang, ana perlu memuaskan hati semua pihak. Melayan kerenah pelbagai ragam manusia. Kerenah doktor, kerenah rakan sekerja, kerenah penghutang klinik dan juga kerenah pemiutang. Kepuasan hati mereka merupakan target ana.



Pemakaian ana membuatkan ana perlu / mesti menunjukkan teladan dan contoh yang baik kepada semua. Sikap amanah, jujur, ikhlas bekerja, rajin, cekap dalam bekerja merupakan pandangan / gambaran kepada muslimat bertudung labuh. Ana tidak mahu dikatakan muslimat yang bertudung labuh pemalas, lemah, pembohong dan semua sikap mazmumah. Apatah lagi dikalangan pemiutang2 klinik yang kebanyakkannya dari kalangan non –muslim.



Tapi mampukah ana memenuhi kepuasan hati semua pihak. Ana jua manusia, yang terkadang keletihan, kepenatan dan pelbagai lagi kerenah sebagai seorang manusia. Inilah cabaran ana sebagai seorang muslimat dalam melayari kehidupan seorang pekerja. Ana merupakan salah seorang muslimat yang menjadi cerminan insan lain kepada muslimat bertudung labuh. Ana perlu menjadi gambaran yang baik kepada semua yang bekerja disamping ana.



Di mana hati bertaut, di situ ukhwah di sambut


Senang dan mudah utk ana mengambil cuti 1 hari dari Doctor, tempat ana bekerja. Benarlah, jika kita memudahkan orang lain, tentu dengan senang Allah permudahkan urusan kita.


2 minggu sebelum bertolak ke program, ana membeli tiket yang berkos tak sampai RM 100 utk pergi n balik. Harapan memang tinggi utk ke program alumni, tapi teringatkan baru bekerja tak sedap hati nak minta cuti.


Hari nak bertolak, ana gagahkan diri jua utk meminta kebenaran dari Doctor utk bercuti sehari(Hari Sabtu, sebab ana bekerja 6 hari seminggu). Senang n mudah, tak banyak soal, Doctor membenarkan ana ke program tersebut.


Malamnya ana bertolak ke tempat program yang sejauh lebih dari 400km. Pagi tu program pertama dimulakan. Keletihan menaiki bas pada malam sebelumnya, tak mematahkan jiwa ana utk meraikan program yang telah dirancang. Program hari Jumaat yang sepatutnya selesai pada jam 11.00malam telah berlarutan ke jam 2.00 pagi... penaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat.... siap tertidur2 di kerusi.


Menunggu kenderaan utk ke jeram



Program family day alumni diadakan pada hari Sabtu. Lokasi jeram telah dipilih pihak penganjur. Keletihan hari sebelumnya, terubat bila sampai di tempat lokasi yang berhampiran jeram. Memang menenangkan jiwa. Lama tak ke jeram, membuatkan hati ana berbuak2 utk ke sana.


Subhanallah


Alhamdulillah


AllahuAkbar


Apa yang menjadi lebih menarik dan tertarik, rupa2nya jeram yang di adakan program tersebut merupakan tempat tamrin yang ana pernah lalui satu ketika dulu. Kenangan dulu mengamit kembali. Tapi sampai ke saat ini, ana masih tidak dapat mengingati tamrin apakah yang telah ana tempuhi di sana. Mungkin kerana terlalu lama telah ana tinggalkan sahabat seperjuangan, atau mungkin kerana terlalu banyak tamrin yang pernah dilalui. Wallau’allam…



-Luahan hati ke hati-


Ana bertolak Sabtu malam, dan sampai di KB pada jam 5.30 pagi. Kepenatan 2 hari berprogram tidak boleh menjadi alasan utk tidak efektif dalam bekerja pada pagi Ahad tersebut. Kerja pejabat tetap dilaksanakan dengan baik, tapi waktu makan t/hari telah diganti dengan tidur yang effective. Hehe…Tidur lebih penting dari makan.


********


Tak habis di sana, ana di panggil interview pada esoknya(Hari Isnin). Kepenatan yang tidak lagi terubat, telah ditambah dengan persediaan utk interview keesokannya(Hari nie la...28/12/09). Resume n letterhead telah ditulis pada pagi hari sebelum ana bersiap ke tempat kerja. Huhu... Penaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat. Syukurnya, interview tersebut berjalan dengan lancar. Ujian UBS Software yang diberikan telah ana laksanakan dengan jaya. Alhamdulillah.


"Ya Allah jika ia baik utkku, utk duniaku dan akhiratku, maka Engkau berikanlah daku pekerjaan tersebut, tapi jika ia tidak baik utkku, utk duniaku dan akhiratku, maka Engkau tetapkanlah daku di tempat yang terbaik utkku, dan jadikanlah daku orang yang redha atas segala anugerahMu"



Telah 1431 tahun penghijrahan Rasulullah SAW dan para sahabat2 berhijrah dari Kota Mekah ke Kota Madinah.

Mampukah daku sepertimu ya Rasulullah...

cekal dan tabah

1431

satu ribu empat ratus tiga puluh satu tahun

telah berlalu sejarah itu...

masihkah aku fahami sejarah itu

adakah aku teladani kisah itu