Seperti tahun-tahun sudah. Seperti semester-semester yang lalu, setiap insan yang bernama pelajar menempuh satu medan yang bagi mereka adalah merupakan kayu ukur terhadap mutiara ilmu yang mereka telah kutip selama ini. Medan yang amat besar implikasinya terhadap para pelajar tidak lain dan tidak bukan ialah peperiksaan. Mungkin di waktu ini masing-masing sedang berdebar-debar menunggu apa yang bakal mereka perolehi hasil daripada perahan mental di dewan peperiksaan tempohari. InsyaAllah, mudah-mudahan segala usaha kita akan dikurniai dengan hasil yang terbaik daripada Allah.

Dalam jangkamasa yang penuh debaran dan kerisauan ini, apa kata kalau kita redakan hati yang gelisah ini dengan kembali ke belakang meninjau sejenak tentang tarbiah atau didikan Allah yang terkandung dalam situasi yang sedang kita hadapi sekarang ini. Sesungguhnya kalau difikirkan dengan penuh kesedaran, terdapat satu pengajaran yang begitu bernilai sekali buat diri kita. Ada banyak persamaan dengan kehidupan seorang pelajar yang bermula dengan pembelajarannya sehinggalah kemasa-masa menunggu keputusan peperiksaannya dengan kehidupan kita sebagai seorang manusia. Mari kita tinjau period-period penting ini satu persatu.

Ilmu. Itulah yang dicari dan dipelajari oleh seorang manusia. Ilmu dicari walau dimana sekali pun. Bagi mereka yang berada di universiti, keinginan untuk mendapatkan segulung ijazah telah membuatkan mereka berusaha bersungguh-sungguh dalam pelajaran mereka. Tidak ada orang yang mendaftar ke universiti dengan niat untuk mendapat kegagalan. Dan sudah menjadi lumrah dunia universiti, sebelum ijazah digenggam ditangan, satu ujian perlu dilalui. Ujian tersebut selalunya terbahagi kepada 2 iaitu internal assessment dan final exam. Menyedari hal ini, ada yang sedari mula lagi telah bersedia mengulangkaji pelajaran bagi memastikan ujian peperiksaan yang bakal dihadapi itu dapat dilalui dengan baik. Namun ada juga yang sudah menjadi kebiasaan mereka mengamalkan last minute study. Yang paling malang ialah mereka yang lalai sehinggakan tidak bersedia langsung dalam menghadapi ujian tersebut yang akhirnya membawa ke arah kegagalan.

Begitu jugalah persamaannya dengan kehidupan dunia ini. Bagi mereka yang beriman tentang wujudnya syurga dan neraka sudah semestinya menginginkan kenikmatan syurga dan menolak siksaan neraka. Fitrah manusia mengkehendaki sesuatu yang indah yang dalam hal ini dapatlah disamakan Syurga itu dengan Ijazah tersebut. Namun seperti juga halnya ijazah , syurga yang diidam-idamkan perlu dibayar dengan beberapa siri ujian. Internal assessment dalam hal ini merupakan siri-siri ujian yang kita hadapi dalam kehidupan dunia ini sebelum hadir dan tibanya final exam iaitu MATI.

Semenjak manusia "mendaftarkan" diri di University of Life ini, maka mereka akan diuji dengan kesusahan, kemiskinan, dan ketakutan. Kenikmatan dunia ini juga merupakan Internal Assessment buat diri manusia. Setiap masa dan ketika, ujian-ujian ini akan melewati kehidupan manusia tanpa henti-henti sebagai satu rahmat dari Allah untuk memastikan bahawa, adakah diri kita sudah benar-benar bersedia untuk menghadapi final exam bagi semester kehidupan ini. Justeru itu, dengan adanya Internal Assessment ini, maka mahu tidak mahu kita harus setiap masa bersiap sedia dengan ilmu, iman dan amal. Seperti halnya para pelajar yang harus sentiasa mengulangkaji pelajaran mereka supaya dapat memperolehi markah yang baik untuk Internal Assessment seterusnya memantapkan diri mereka bagi menghadapi final exam iaitu peperiksaan hujung semester

Sudah menjadi sunnatullah, hanya mereka yang sudah bersedia sahaja yang dapat menjalani ujian peperiksaan dengan mudah. Begitu jugalah dengan diri manusia, sekiranya sepanjang mereka berada di University of Life ini, mereka mempersiapkan diri dengan bekalan iman dan taqwa, maka apabila final exam atau maut itu tiba, dengan mudah mereka laluinya bersama iman menjadi temannya.

Kembali kita ke saat ini, di mana para pelajar sedang menanti dengan penuh debaran akan keputusan peperiksaan mereka. Kerisauan merayap, kegelisahan melanda. Di kala ini mereka seperti kata pepatah; tidur tak lena, makan tak kenyang dan mandi tak basah. Apakah aku akan lulus? Bagaimana kalau aku gagal? Soalan demi soalan berlegar di fikiran, namun jawapan tidak ketemu selagi keputusan ujian belum terpapar di papan kenyataan. Begitulah hakikatnya manusia setelah dikumpulkan di padang Mahsyar. Mereka terpingga-pingga kebingungan. Mereka dilanda keresahan dan diselubungi kegelisahan akibat khuatir tentang nasib diri mereka. Apakah aku lulus dalam ujian semasa aku berada di atas pentas University of Life? Atau kegagalankah yang bakal aku terima? Soalan demi soalan menghantui setiap insan di padang yang kontang itu. Benarlah, penantian itu satu penyiksaan. Tersiksa jiwa manusia diburu ketakutan yang amat sangat kerana di saat itu mereka sedar, jika kejayaan menjadi keputusan, maka ijazah taman Syurga pasti akan dianugerahkan oleh Chancellor Agong di hari konvokesyen alam Mahsyar. Sebaliknya kalau kegagalanlah yang diperolehi , maka terhinalah mereka di hari konvokesyen itu. Terhalau ke neraka sebagai balasan atas kelalaian mereka semasa bermaustatin di University of Life.

Maka beruntunglah mereka yang sentiasa bersiap sedia dalam siri ujian kehidupan ini baik ujian semasa nyawa dikandung badan, mahu pun ujian kematian. Dan rugilah mereka yang selalu melengah-lengahkan persiapan dalam menghadapi ujian-ujian ini. Mudah-mudahan kita semua digolongkan dalam kalangan orang-orang yang sentiasa bersiap sedia dalam menghadapi ujian peperiksaan dan juga ujian kehidupan dan kematian.



14 Februari, satu hari yang sentiasa dinanti oleh pasangan-pasangan kekasih. Mereka akan bertukar-tukar nombor telefon, memberi bunga, coklat, bertukar-tukar pasangan dan sebagainya. Ramai remaja melayu, yang kebanyakkannya adalah Islam dan berpendidikan meraikan budaya dan ritual agama lain.

Bahkan kita juga mungkin tertanya-tanya, Jadi apa salahnya? Bukankah pada kesempatan sehari inilah boleh kita gunakan untuk menyatakan tulus kasih kita kepada pasangan kita dan orang yang kita kasihi. Namun, pernahkah terlintas di fikiran kita, siapakah St Valentine? Apakah asal-usul tradisi Valentine?

Ensiklopedia Katolik menyebut tiga versi tentang Valentine, tetapi versi terkenal adalah kisah Pendeta St.Valentine yang hidup di akhir abad ke 3M di zaman Raja Romawi Claudius II. Pada 14 Februari 270M, Claudius II menghukum mati St. Valentine yang menyebarkan agama nasrani dan menentang beberapa perintahnya.


Versi kedua, Claudius II mengeluarkan perintah mengharamkan perkahwinan demi membentuk anggota tentera yang kuat yang tidak keberatan meninggalkan anak isteri. Tetapi, Paderi St.Valentine melanggar perintah tersebut dengan mengumpulkan dan mengahwinkan pasangan-pasangan kekasih secara rahsia. Kerana itu dia dipenjarakan dan dijatuhi hukuman mati. Dikisahkan, paderi St.Valentine menghantar mesej berbunyi “From your Valentine” kepada idaman hatinya, anak perempuan pengawal penjara menjelang saat beliau dijatuhi hukuman mati.

Versi ketiga menyebut ketika agama nasrani tersebar di Eropah, d
i salah satu desa terdapat sebuah tradisi Romawi yang menarik perhatian para pendeta. Dalam tradisi itu para pemuda desa selalu berkumpul setiap pertengahan Februari. Mereka menulis nama-nama gadis desa dan meletakkkannya di dalam sebuah kotak, lau setiap pemuda mengambil salah satu nama dari kotak tersebut, dan gadis yang namanya keluar akan menjadi kekasihnya sepanjang setahun. Ia juga mengirimkan sebuah kad ucapan yang bertulis “Dengan nama tuhan ibu, saya kirimkan kepadamu ucapan ini”.

Akibat sulitnya menghilangkan tradisi Romawi ini, para pendeta memutuskan menggantikan kalimat “Dengan nama tuhan ibu” dengan nama “Pendeta St.Valentine”. Secara tidak langsung, perkataan itu mengikat para pemuda tersebut dengan agama nasrani.

Sedarkah kita bahawa gambar anak kecil bersayap dengan simbol a
nak panah dan hati itu sebenarnya lambang tuhan cinta bagi orang romawi!!!

Realitinya, membenarkan peniruan upacara dan amalan masyarakat Barat adalah satu cara halus untuk memadukan umat Islam dengan cara hidup kafir. Kita umat Islam hendaklah berhati-hati dan sedar bahawa ini adalah mekanisma kuffar untuk merombak pemahaman kita tentang cara hidup kita. Hari St Valentine hanyalah satu contoh, di mana hubungan di luar institusi pernikahan bukan sahaja dibenarkan malah digalakkan. Ini merupakan satu perlanggaran biadap terhadap syari’ah, yang memelihara maruah dan tatasusila.

Di sesetengah sekolah dan kelab-kelab mengadakan sam
butan Hari St.Valentine, dan menyertakan kita umat Islam ke arena pergaulan bebas, atas slogan integrasi dan cinta. Sungguh sinis apabila direnungkan, bahawa matlamat yang cuba dicapai oleh gereja berabad dahulu adalah pemeliharaan institusi perkahwinan di sebalik sambutan Hari St Valentine. Sebaliknya yang terjadi ialah kembalinya kebejatan akhlak dalam masyarakat. Hari Valentine menjadi suis hubungan terlarang yang mengakibatkan zina, kehamilan luar nikah, pengguguran bayi dan segala macam yang merendahkan dan menghilangkan maruah dalam masyarakat. Maka, adakah mesej ini yang ingin kita sampaikan kepada orang yang kita kasihi? Dalam Islam, hubungan jantina antara lelaki dan perempuan dijelaskan dalam hukum syara’ pada satu sistem, iaitu perkahwinan.



Sedarkah kita bahawa kita menjadi tercela apabila orang yang kita ikuti berbeza keyakinan dan pemikirannya. Apatah lagi dalam perkara akidah, ibadah, syi’ar dan kebiasaan. Rasulullah SAW telah melarang untuk mengikut cara agama lain selain Islam: “Barang siapa meniru suatu kaum, maka ia termasuk dari kaum tersebut”(HR. At-Tarmidzi)


Renungkan juga firman Allah SWT yang bermaksud “Dan orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan berpuas hati terhadap kamu sehinggalah kamu mengikut millah (jalan hidup) mereka.” (Al-Baqarah,120)


Di sebalik setiap kisah dongeng, kepercayaan karut, novel, lagu, perjanjian, akhbar, dokumentari, perundangan dan ideologi kafir, tersembunyi konsep-konsep bahaya yang menyalahi hukum syara’. Dan lebih penting lagi, mempunyai potensi untuk mengancam kefahaman dan keberterusan kita dengan ideologi dan cara hidup Islam. Maka tetaplah kita dengan Islam kita secara syumul. Ingatilah firman Allah SWT yang bermaksud “Pada hari ini, telah Aku lengkapkan bagimu agamamu, dan telah Aku sempurnakan nikmat-Ku, dan telah Aku pilih Islam sebagai agamamu.” (Al-Maidah,3)

Semoga Allah menjadikan hidup kita penuh dengan kecintaaan dan kasih sayang yang tulus, yang menjadi jambatan untuk masuk ke syurga.

Rujukan : Majalah Al-Muslimah, Zulhijjah 1428 bersamaan Januari 2008
Laman Web yang mana sumbernya dari Nazia Jalali, Valentine’s Day, Khilafah Magazine, Zulhijjah 1423 bersamaan Februari 2003


“Tegakkanlah Negara Islam di dalam diri kamu nescaya ia akan tertegak di atas tanahair kamu”


Satu ayat muhasabah yang amat menusuk qalbu ana untuk menginsafi diri sendiri. Kita mahukan sebuah negara yang Islami, tapi di mana penglibatan kita ke arah pembentukan tersebut.


Setiap gerak langkah dan percaturan hidup yang kita jalani, pernahkah kita terfikir untuk Islam. Kita sebagai “role model” kepada insan-insan sekeliling kita. Kita sebagai pembimbing kepada rakan-rakan dan teman kita. Kita adalah orang yang akan menjadi tempat bertanya samaada berkaitan ilmu fardhu ain mahupun fardhu kifayah. Kita berkorban harta, masa dan tenaga kerana untuk kebaikan dan manfaat untuk Islam.


Kita itu termasuklah ana yang mencoretkan kalam ini. Terbaca kata-kata di atas, ana terfikir, sejauh manakah ana telah melakukan kewajipan sebagai seorang muslimah. Sebanyak manakah amalan ana untuk menegakkan Islam di dalam diri ana sendiri. Ana tertanya-tanya pada diri, adakah amalanku berlandaskan Al-Quran dan As-Sunnah? Perlakuanku, percakapanku, adakah mencerminkan seorang muslimah sejati? Adakah sifat-sifat mazmumah dan ciri-ciri munafiq semakin bersarang dalam diriku? Adakah aku telah mencuba menyucikan karat-karat ini? Aku hanya manusia, seringkali jua diri ini terbabas dari landasan yang digariskanNya.


Kita insan. Kita sering lupa, disebabkan itulah kita perlu ditarbiyah dan mentarbiyah. Pergaulan dengan sahabiah-sahabiah yang mempunyai akhlak yang mulia, memdidik hati kita menjadi muslimah solehah. Sebelum kita mendapat sahabat yang berakhlak mulia, kitalah yang perlu menjadi sahabat yang berakhlak mulia terlebih dahulu (Bukankah sahabat kita itu cerminan diri kita?). Semuanya saling lengkap melengkapi. Sebuah persahabatan berlandaskan Aqidah Islam, bukannya kerana hartanya atau keturunannya atau jawatannya kita bersahabat dengannya. Berserilah hidup ini jika memperolehi sahabat-sahabat yang digariskan oleh agama untuk kita bersahabat. Sahabat yang akan menunjuki dan menyokong kita dalam setiap perjalanan hidup kita. Bahagianya hidup ini… Thanks sahabat-sahabatku yang selalu menyeri hidupku ini(hari nie sempat berkelah di pantai bersama Iman, Balqis, Zujlah – 8.00am Friday 060209).


Kita perlu memulakan sesuatu jika kita mahu orang lain melakukannya. Tajuk muhasabah sahabatku Iman pagi nie “Cakap dan amal” (tazkirah pagi Jumaat bersama sahabiah Iman, Balqis, Zujlah, Qurratul A’yun and Su). Setiap yang diberitahu kepada orang lain, tanpa amalan dari kita terlebih dahulu, akan memberi kesan yang sia-sia kepada pendengarnya. Ingatlah “Tegakkanlah Negara Islam di dalam diri kamu, nescaya ia akan tertegak di atas tanahair kamu". Ana selalu juga mengingatkan diri ini dengan mutiara kata ini " kita lupa apa yang kita dengar, kita ingat apa yang kita lihat, kita faham apa yang kita amal"


Akhir kalam buat kali ini, jadilah kita seorang insan yang beramal dengan setiap percakapan yang kita ucapkan. Mulakan dulu, tegakkan Islam dalam diri kita, serlahkan dalam setiap amalan kita, seterusnya kita mengajak orang lain ke arah tegakkan Islam dalam diri mereka. Jika kita dapat merubah diri kita dari satu tahap yang rendah kepada yang lebih baik, walaupun bukan 100% berubah, anggaplah ia sebagai KEJAYAAN buat kita!!! Bersyukurlah kepadaNya.