Semusim yang mendatang, semester baru telah bermula. Ahlan wasahlan buat penghuni baru di Bait At-tasnim. Penghuninya bertambah sebanyak 9 orang termasuk ana dan Safura sebagai penghuni tetap di Bait at-Tasnim. Manzil yang di huni oleh insan-insan yang ingin ditarbiyah. Pentarbiyahan rumah diteruskan seperti semester2 lepas, hanya penambahan aktiviti di persetujui oleh kami telah termaktub dalam diari kamus harian kami….

Tarbiyah yang mendidik hati insan kepada kebaikan. Perkara yang menyeronokkan berada di rumah yang ahli-ahlinya cenderung kepada kebaikan, kita mendapat tarbiyah sehari-harian. Bersyukur ku ke hadrat ilahi atas kurniaan sahabiah2 yang solehah.

Bagi maksud menyuburkan hati2 kami dengan keimanan kepadaNya, kami telah mencatatkan beberapa aktiviti tarbiyah harian dan mingguan untuk manzil kami.

Setiap pagi selepas subuh, kami akan berkumpul dan akan mendengar tazkirah dari imamah yang telah ditentukan mengikut giliran. Setiap pagi kami akan menyambung membaca buku “Manhaj Hidup Muslim”.

Setiap Malam Isnin akan di adakan tazkirah. Tajuk mengikut pentazkirah.

Setiap malam Khamis di adakan solat hajat, bacaan Yassin, muhasabah dan Qiamullail.

Setiap hari Jumaat kami akan menghadiri kelas tajwid.

Selain aktiviti harian, kami juga telah mengadakan beberapa taklifan buat kami semua. Taklifan tersebut ialah setiap hari perlu solat Dhuha dan tidak dibenarkan tidur selepas Subuh sehingga 11.00 pagi^_^. Sabar ya sahabiah semua.


gambar sekadar hiasan

Didikan bait muslim sebelum melangkah ke kehidupan yang lebih mencabar diluar kelak^_^. Buat Sahabiah2ku Indak, Kak cik, Safura, Qurratul A’yun, Balqis, adik, dik Sya and dik Zu, moga kita semua istiqamah dengan taklifan dan aktiviti yang kita rancang bersama ini. Kak long tetap menyayangi kalian kerana Allah SWT.


Ana : rindu kak Pah so much (naqibah pertama) yang mendidik diri ini mengenal erti perjuangan

Sedar tak sedar, majoriti pelajar universiti dan kolej akan meminjam dengan PTPTN. Dalam usia baru mencecah 18 tahun dah berhutang sebanyak RM15,000!!! Kasihan kan? Peringkat diploma RM15,000 di tambah pula menyambung ijazah RM26000, pinjaman bertambah lagi, lagi dan lagi.... mungkin mencecah RM41,000.

Ana salah seorang yang menanggung beban menjadi seorang yang bergelar penghutang(debtor). Antum/na juga mungkin salah seorang yang bergelar penghutang. Penghutang kepada PTPTN, pinjaman dari kerajaan http://www.ptptn.gov.my.

Faedah(interest) yang dikenakan sebanyak 3% setahun cukup membebankan, yang ianya merupakan faedah(dalam Islam ianya dianggap riba). Antum/na boleh mendapatkan jumlah bayaran sebenar bulanan antum/na di sini http://www.ptptn.gov.my/web/guest/loan_calc.

Pada pendapat antum/na, sanggupkah antum/na membayar bayaran balik PTPTN antum/na dengan kenaikan faedah 3% setahun? Seperkara lagi, kita secara sedar atau tidak telah terjebak dengan riba. Satu amalan yang diharamkan disisi Islam.

Firman Allah dalam surah al-Baqarah 275 ”Orang-orang yang makan (mengambil) riba tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan syaitan lantaran (tekanan) penyakit gila. Keadaan mereka yang demikian itu, adalah disebabkan mereka berkata (berpendapat), sesungguhnya jual beli itu sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba. Orang-orang yang telah sampai kepadanya larangan dari tuhannya, lalu terus berhenti (dari mengambil riba), maka baginya apa yang telah diambilnya dahulu (sebelum datang larangan), dan urusannya (terserah) kepada Allah. Orang yang mengulangi (mengambil riba), maka orang itu penghuni-penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

Bagaimana pula bagi yang telah terperangkap dengan pinjaman PTPTN atau yang tidak berkemampuan mencari alternatif lain dalam membiayai pengajian di universiti? Di sini ana memberi sedikit cadangan bagaimana untuk mengatasi kita terjebak dengan riba sehingga berpuluh-puluh tahun, atau bahkan hingga ke akhir hayat.

Apabila antum/na sudah bergraduat dan bekerja, antum/na bolehlah membayar terus pinjaman PTPTN dengan cara meminjam dengan INSTITUSI PERBANKAN ISLAM. Pinjaman dari institusi perbankan Islam pastinya tidak mengamalkan riba.

Kelebihan yang antum/na akan dapati ialah, pinjaman yang terpaksa dibayar oleh antum/na adalah tetap(fixed) sehingga ke akhir tempoh pembayaran antum/na. Mungkin jumlah yang terpaksa dibayar oleh antum/na setiap bulan adalah banyak, tetapi dalam tempoh yang ditetapkan antum/na boleh melangsaikan hutang antum/na tanpa melibatkan diri ke dalam riba.

Islamic banking mengamalkan proses akad dalam pinjaman mereka. Ini bermakna, pinjaman dan bayaran balik yang dipersetujui oleh kedua-dua pihak akan tetap(fixed), mengikut tempoh yang ditetapkan. Berbanding PTPTN kadar faedahnya akan meningkat 3% setiap tahun!!!.

Bank yang mengamalkan 100% perbankan Islam di Malaysia, setakat ana belajar ”Pengurusan Kewangan Islam” adalah Bank Islam, Bank Muamalat dan Bank Rakyat. So, antum/na bolehlah mendapatkan maklumat berkenaan pinjaman dan bayaran balik pinjaman di antara bank2 tersebut. Wallau’lllam.....


Ana : Pinjam dengan family tolong bayarkan PTPTPu, pastu bayarlah hutang kat family. 0% interest^_^



Wanita

Permata diantara kaca
Lihatlah panorama dunia
Wanita bagaikan hilang rasa malunya
Maruah yang menjadi maharnya
Tergadai sia bagai tiada berharga

Dimanakah budinya
Dimanakah akhlaknya
Sungguh pilu dan sayu mengenangkannya
Santun tiada lagi
Nafsu memimpin hati
Kehormatan diri tidak diperduli

Oh..wanita mari menginsafi
Kepada asal fitrah kejadianmu
Dicipta untuk dihormati
Sentiasa diredhai Tuhan pencipta
Kembali kepadaNya
Juga pada RasulNya
Pasti dihadirkan taufiq dan hidayahNya

Wanita

Kembalilah kearah kemuliaan
Contohilah peribadi Umul Mukminin
Rasulullah dijadikan suami
Tertawan dengan keluruhan pekerti
Bukan kerana harta
Bukan kerana nama
Tapi kerana budi yang disangjungi
Kembalilah

Wanita perhiasan dunia
Bagai hilang permata diantara kaca
Sayangnya makin pudar cahaya
Hingga tiada lagi beza diantaranya.


**********************************************************************

Ana : Wanita merupakan perhiasan dunia, seindah hiasan adalah wanita SOLEHAH^_^