Buku catatan kewanganku


Assalamualaikum wbt...

Pernah buat budget?

Pernah merekod perbelanjaan anda?

Pernah buat simpanan?

Tentu ramai yang menyatakan ianya tidak memberi sebarang faedah. Apalah faedahnya buat budget, rekod pendapatan dan perbelanjaan dan membuat simpanan. Tapi bagi ana, membuat budget di awal semester selepas PTPTN di masukkan ke dalam akaun adalah satu kemestian. Selain itu, ana sentiasa merekod segala perbelanjaan ana.

Tapi masalah ana semester2 sudah, ana tak dpt merekod dgn begitu sistematik dan tersusun dgn sempurna. Tak sampai akhir semester, kesibukkan kuliah dan program membantut aktiviti mencatat. hehe.... selalu la tergendala(^_^)


Syukurnya, pada semester terakhir ana di alam pengajian, ana berkesempatan mencatat segala pendapatan dan perbelanjaan ana. Apa yang lebih ana hargai, semenjak ana praktikal ana semakin pakar dalam menyediakan akaun. ada improvment dlm meyediakan catatan perbelanjaan.



Teringat kata2 seorang lecturer ana yang mengajar subjek audit " Kamu ni pelajar2 akaun, tapi kalau tak pandai mengurus kewangan dgn baik, tak usah la dok ambik kos akaun, buat penat je belaja lama2".


***

Pernah satu ketika, semasa merekod perbelanjaan ana hari tersebut, ana tak tahu kemana hilangnya duit ana sebanyak rm0.50. Setahu ana setelah membeli nasi dan laukpauk hari tersebut, sepatutnya jumlah sekian2, tapi yang peliknya ana masih kurang rm0.50. Tak senang duduk ana malam tu... hehe... (duit rm0.50 hilang pun blh rungsing, logik ke?)






Ana pun pikir la punya pikir....

Mana la duit aku ni p main....

Kalau nak p main pun, cakap la dulu.... huhu...

Bukan nak pikir sgt pun, tapi bila dah kita catat ni, pastinya kita kene betul2 tepat catat duit yang ada dgn belanja yg dikeluarkan.

Syukurnya, setelah pikir punya pikir.... baru teringat... antum/na nak tau katne duit tu?

Hehe...

Kat dalam plastik beg masa ana beli nasi tengahari tadi... hehe(^_^). Baki dari pembelian nasi, ana letak kat dalam plastik beg.

Katne agak2nya plastik beg tu pada malam tu???

Emmm.... tentulah dalam bakul sampah, takkan la kat ats meja makan lagi. (Jaga kebersihan meja makan anda ya!!!)

Apa lagi, jadilah ana MPKT malam tu. Tapi mujurlah dalam bakul sampah kat dalam bilik ana, bukan bakul sampah kat luar bilik asrama. Kalau bakul sampah tu, maknanya ana kene tulis loss/rugi la rm0.50( Tak sanggup nak cari dalam bakul sampah kat luar asrama yang sebesar pemeluk tu).


Bila dapat je plastik beg tu, ana tengok la duit rm0.50 ana tu masih ada lagi... hehe....

Itulah satu faedah kalau kita mencatat pendapatan dan perbelanjaan kita. Apalah sgt dgn rm0.50 tu, tapi kalau waktu tersebut ana letak rm5 @ rm10 @ rm50, tapi tak dicatat, apa yang antum/na fikir??? (Piqirk la sendiri)
**********************

InsyaAllah, lain kali ana ajar cara nak catat pendapatan dan perbelanjaan kita sehari2. Bahkan blh buat Penyata Pendapatan(Income statement) dan Kunci Kira2 (Balance Sheet) utk kewangan kita. Bagi ana, aktiviti mencatat nie sebagai salah satu cara utk memahami apa itu perakaunan.


0 comments: