Buku catatan kewanganku


Assalamualaikum wbt...

Pernah buat budget?

Pernah merekod perbelanjaan anda?

Pernah buat simpanan?

Tentu ramai yang menyatakan ianya tidak memberi sebarang faedah. Apalah faedahnya buat budget, rekod pendapatan dan perbelanjaan dan membuat simpanan. Tapi bagi ana, membuat budget di awal semester selepas PTPTN di masukkan ke dalam akaun adalah satu kemestian. Selain itu, ana sentiasa merekod segala perbelanjaan ana.

Tapi masalah ana semester2 sudah, ana tak dpt merekod dgn begitu sistematik dan tersusun dgn sempurna. Tak sampai akhir semester, kesibukkan kuliah dan program membantut aktiviti mencatat. hehe.... selalu la tergendala(^_^)


Syukurnya, pada semester terakhir ana di alam pengajian, ana berkesempatan mencatat segala pendapatan dan perbelanjaan ana. Apa yang lebih ana hargai, semenjak ana praktikal ana semakin pakar dalam menyediakan akaun. ada improvment dlm meyediakan catatan perbelanjaan.



Teringat kata2 seorang lecturer ana yang mengajar subjek audit " Kamu ni pelajar2 akaun, tapi kalau tak pandai mengurus kewangan dgn baik, tak usah la dok ambik kos akaun, buat penat je belaja lama2".


***

Pernah satu ketika, semasa merekod perbelanjaan ana hari tersebut, ana tak tahu kemana hilangnya duit ana sebanyak rm0.50. Setahu ana setelah membeli nasi dan laukpauk hari tersebut, sepatutnya jumlah sekian2, tapi yang peliknya ana masih kurang rm0.50. Tak senang duduk ana malam tu... hehe... (duit rm0.50 hilang pun blh rungsing, logik ke?)






Ana pun pikir la punya pikir....

Mana la duit aku ni p main....

Kalau nak p main pun, cakap la dulu.... huhu...

Bukan nak pikir sgt pun, tapi bila dah kita catat ni, pastinya kita kene betul2 tepat catat duit yang ada dgn belanja yg dikeluarkan.

Syukurnya, setelah pikir punya pikir.... baru teringat... antum/na nak tau katne duit tu?

Hehe...

Kat dalam plastik beg masa ana beli nasi tengahari tadi... hehe(^_^). Baki dari pembelian nasi, ana letak kat dalam plastik beg.

Katne agak2nya plastik beg tu pada malam tu???

Emmm.... tentulah dalam bakul sampah, takkan la kat ats meja makan lagi. (Jaga kebersihan meja makan anda ya!!!)

Apa lagi, jadilah ana MPKT malam tu. Tapi mujurlah dalam bakul sampah kat dalam bilik ana, bukan bakul sampah kat luar bilik asrama. Kalau bakul sampah tu, maknanya ana kene tulis loss/rugi la rm0.50( Tak sanggup nak cari dalam bakul sampah kat luar asrama yang sebesar pemeluk tu).


Bila dapat je plastik beg tu, ana tengok la duit rm0.50 ana tu masih ada lagi... hehe....

Itulah satu faedah kalau kita mencatat pendapatan dan perbelanjaan kita. Apalah sgt dgn rm0.50 tu, tapi kalau waktu tersebut ana letak rm5 @ rm10 @ rm50, tapi tak dicatat, apa yang antum/na fikir??? (Piqirk la sendiri)
**********************

InsyaAllah, lain kali ana ajar cara nak catat pendapatan dan perbelanjaan kita sehari2. Bahkan blh buat Penyata Pendapatan(Income statement) dan Kunci Kira2 (Balance Sheet) utk kewangan kita. Bagi ana, aktiviti mencatat nie sebagai salah satu cara utk memahami apa itu perakaunan.


mana satu ek cita2ku???


Assalamualaikum wbt...

Teringat kembali zaman persekolahan satu ketika dulu... (dah 7 tahun meninggalkan zaman persekolahan)
Selalu time program motivasi di adakan di sekolah, diperingatkan agar kita mempunyai cita2. Sekurang2nya kita mempunyai matlamat utk mencapainya.


Tapi setiap kali itulah juga ana tak tahu apakah cita2 ana sebenarnya...


Apa yang ana cita2kan, ana takde cita2 utk menjadi ustazah. Memang itulah cita2 ana. Ini kerana pada masa tersebut, ustazah yang ana kenali adalah seorang yang mengajar subjek ugama seperti Al-Quran, Al-Hadis, Fekah atau seumpamanya. Kalau di panggil cikgu, maksudnya mengajar subjek akademik seperti Matematik, Bahasa dan seumpamaya. Satu perbezaan lagi ustazah nie selain mereka mengajar subjek ugama, semuanya bertudung labuh. Manakala yang dipanggil cikgu, selain mengajar akademik mereka juga tidak bertudung labuh.


Tapi apa yang ana fikir, ana nak jadi cikgu yang mengajar subjek akademik, tapi nak pakai tudung labuh. Itulah yang ana fikirkan. Boleh ke? Tak pernah nampak pun seorang cikgu bertudung labuh. Emmm....


Itu peristiwa 7 tahun yg lalu bila ditanya tentang cita2. Ana tak tahu nak jawab apakah cita2 ana.



*******************

In the future : Cikgu Tie... (^_^)

Tapi sekarang setelah 7 tahun berlalu.... 2002 - 2009 berada di menara gading, dari diploma hingga ke degree. Ana nak gtau bahawa cita2 ana taknak jadi ustazah dah tercapai.


Sepanjang ana belajar di menara gading, Allah memudahkan jalan utk ana mencapai apa yang ana ingini.


Ana dipertemukan dgn sahabat2 yang sama2 mempunyai matlamat yang sama. Rupa2nya, ada cikgu yang bertudung labuh, tapi ana je yang tak jumpa pada masa tersebut.


Tapi sekarang ana jumpa ramai dah cikgu yang mengajar subjek akademik dan memakai tudung yang mengikut syariat. Alhamdulillah....

*******
Sekarang, adalah orang2 kampung ingatkan ana ustazah... huhuhu....
tapi bila di explain ana nie praktikal sbg juruaudit, mereka terfikir2... apa kerja tu. senang cite cakap je keje yg kira2 duit... hehehe......
xpelah, asalkan jangan ada yang panggil minah rempit je(^_^)
*******************

Buat cikgu/ustazah:


"Jadilah pendidik bukan pengajar"



IMAN SEMUT...




Di zaman Nabi Allah Sulaiman berlaku satu peristiwa, apabila Nabi Allah Sulaiman nampak seekor semut melata di atas batu; lantas Nabi Allah Sulaiman merasa hairan bagaimana semut ini hendak hidup di atas batu yang kering di tengah-tengah padang pasir yang tandus. Nabi Allah Sulaiman pun bertanya kepada semut: "Wahai semut apakah engkau yakin ada makanan cukup untuk kamu".Semut pun menjawab: "Rezeki di tangan ALLAH, aku percaya rezeki di tangan ALLAH, aku yakin di atas batu kering di padang pasir yang tandus ini ada rezeki untuk ku".




Lantas Nabi Allah Sulaiman pun bertanya: "Wahai semut, berapa banyakkah engkau makan? Apakah yang engkau gemar makan? Dan banyak mana engkau makan dalam sebulan?"Jawab semut: "Aku makan hanya sekadar sebiji gandum sebulan".Nabi Allah Sulaiman pun mencadangkan: "Kalau kamu makan hanya sebiji gandum sebulan tak payah kamu melata di atas batu, aku boleh tolong". Nabi Allah Sulaiman pun mengambil satu bekas, dia angkat semut itu dan dimasukkan ke dalam bekas; kemudian Nabi ambil gandum sebiji, dibubuh dalam bekas dan tutup bekas itu. Kemudian Nabi tinggal semut didalam bekas dengan sebiji gandum selama satu bulan.




Bila cukup satu bulan Nabi Allah Sulaiman lihat gandum sebiji tadi hanya dimakan setengah sahaja oleh semut, lantas Nabi Allah Sulaiman menemplak semut: "Kamu rupanya berbohong pada aku!. Bulan lalu kamu kata kamu makan sebiji gandum sebulan, ini sudah sebulan tapi kamu makan setengah".Jawab semut: "Aku tidak berbohong, aku tidak berbohong, kalau aku ada di atas batu aku pasti makan apapun sehingga banyaknya sama seperti sebiji gandum sebulan, kerana makanan itu aku cari sendiri dan rezeki itu datangnya daripada Allah dan Allah tidak pernah lupa padaku.




Tetapi bila kamu masukkan aku dalam bekas yang tertutup, rezeki aku bergantung pada kamu dan aku tak percaya kepada kamu, sebab itulah aku makan setengah sahaja supaya tahan dua bulan. Aku takut kamu lupa".Itulah Iman Semut!!






IMAN MANUSIA??




Di zaman Imam Suffian, ada seorang hamba Allah yang kerjanya mengorek kubur orang mati. Kerja korek kubur orang mati bukan kerja orang ganjil. Bila ada orang mati, mayat terpaksa ditanam, oleh itu kubur perlu digali dulu. Tetapi yang ganjil mengenai hamba Allah ini ialah dia tidak gali kubur untuk tanam mayat.Sebaliknya apabila orang mati sudah ditanam, waris sudah lama balik ke rumah dan Munkar Nakir sudah menyoal, barulah penggali ini datang ke kubur untuk korek balik. Dia nak tengok macam mana rupa mayat setelah di "interview" oleh Munkar Nakir. Dia korek 1 kubur, 2 kubur, 3 kubur, 10 kubur, 50 kubur sampai 100 kubur.




Lepas itu, penggali pergi kepada Imam Suffian dan bertanya kepadanya: "Ya Imam, kenapakah daripada 100 kubur orang Islam yang aku gali, dua sahaja yang mana mayat di dalamnya masih berhadap kiblat. Yang 98 lagi sudah beralih ke belakang?".Jawab Imam Suffian: Diakhir zaman hanya 2 dari 100 umat Islam yang percaya rezeki itu di tangan Allah. 98 orang lagi tidak percaya bahawa rezeki di tangan Tuhan".





Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s.



Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambilberkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.


Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.



Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.


Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.



Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.



Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.



Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.



*****************************************************

Alhamdulillah ana dah habis praktikal di firma audit selama 24 minggu yang lepas. Pada 22 Oktober 2009 adalah hari terakhir di tempat kerja. Kawan2 sepraktikal seramai 13 orang meraikan perpisahan kami dengan jamuan makan. Emmm... makan colek ramai2. Best pelbagai jenis buah n colek dihidangkan. Sama2 pakat2 bawa sedikit sorang.



Bersama staff2 yg n kawan2 sepraktikal yg spoting


Colek buah hasil dari kawan2 sepraktikal

Ku sudah jauh berjalan
berlari
kejar mengejar
bosannya hidup
tanpa pedoman
karat-karat mazmumah
kembali bertapak
Imanku rapuh
naik turun
hati seakan tidak tenang
setenang dulu
...aku yg rasai
sekeliling dapat tempiasnya..................