Assalamualaikum... Hari Jumaat yang penuh barakah, hari penghulu segala hari. Semoga kita dalam rahmatNya sentiasa.
Gara2 memberi cadangan utk mem"indexkan" fail2 tax, ana diberi tanggungjawab menjalankan kerja2 tersebut di bahagian tax. Apa yang menariknya, bilik tax ni kebanyakkan stafnya dan client syarikat suka bertandang.
Semasa menjalankan kerja2 tersebut, sempat gak berbual2 dengan staf kat bahagian tax. Sambil2 berbual, ada la seorang staf tertanya2 macam mana doa yang di beritahu masa kuliah yang dia hadiri.. Dia baca tapi tak dapat dihabiskan kerana masih tak lengkap apa yang ditulisnya. Ana pun membacakan doa ni hingga habis. Terus dia menyuruh ana menulisnya.
Dia kata dia nak beramal dengan doa nie, sebab ustaz kat dia pergi mendengar kuliah ada menyatakan yang Rasulullah SAW sentiasa membaca doa nie. Bila ditanya di mana dia mendengar kuliah nie, dia menyatakan mendengar di tempat yang sama ana mendengarnya, iaitu di kuliah pagi sabtu, yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Mustafha.
Itulah kelebihan syarikat nie yang ana kagumi. Ramai staf2nya adalah dikalangan yang suka menuntut ilmu. Mereka adalah dari kalangan professional, tapi takde pun rasa diri megah utk tidak menuntut ilmu. Ada seorang auditor tu, setiap minggu dia pergi mendengar Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyampaikan kuliah. Dia kata, kalau tak pergi, macam tak sempurna je hidup dia... Ana pun nak jadi macam mereka, protaz(profesional ustaz)...
Kisah tulis menulis doa tu tak habis setakat tu, staf yang lain mendengarnya telah mendesak ana menulisnya utk mereka juga, termasuklah isteri bos sendiri. Mungkin itu sedikit sebanyak dakwah yang ana serap ke dalam tempat ana praktikal.
Lepas tu disuruhnya ana conduct utk tadarus al-Quran di bulan Ramadhan... huhu... ana bukan ahlinya yang pakar dalam perkara ni. Ana cadangkan mereka mulakan, kami akan mengikutnya....
Ini sedikit sebanyak kelebihan berdoa bagi seorang muslim yang ana dapat di kuliah tempoh hari:
1. Doa itu otak ibadah. Tanpa otak manusia takleh hidup, begitu juga dengan berdoa.
2. Doa mendekatkan diri kita dengan Allah SWT.
3. Doa itu boleh mengubah takdir Allah SWT
4. Doa boleh menolak bala.
5. Doa boleh menjauhkan diri dari syaitan.
6. Doa juga boleh menjauhkan penyakit.
7. Doa boleh menyelamatkan kita dari neraka.
8. Doa juga boleh menjadikan kita ahli syurga
9. Doa juga utk membalas dendam. "Ya Allah, selamatkanlah kami dari orang2 yang menzalimi kami".
10. Doa akan memperolehi syafaat nabi.

0 comments: