Assalamualaikum wbt. Ahlan wasahlan ke laman ana nie. Ana berharap kalian mendapat sedikit ilmu yang boleh kita amalkan bersama.

Hari nie(15 August 2009) ana diberi kesempatan dan kekuatan rohani utk menghadirkan diri ke majlis ilmu di Masjid Binjai. Tenang rasa hati berkumpul disamping insan2 yang ingin menambah ilmu. Rasa kerdil diri nie, melihat makcik2 yang tak berdaya, tapi masih sanggup menghadirkan diri ke majlis ilmu.

Hari nie, ana terlupa nak bawa pen. Boleh plk terlupa(^_^). Namun ana tetap tulis gak, tapi taip guna handphone. Makcik and akak sebelah ana pun bawa buku gak, kami menulis butiran2 mutiara yang disampaikan oleh wakil rakyat dun kami, iaitu Ustaz Muhammad Mustafa.


Isi yang ana dapat hari nie ialah, umat Islam nie akan meruntuhkan Islam dgn beberapa cara:

1. Mereka tidak mahu belajar atau menuntut ilmu. Mereka hanya mencari ilmu yang boleh memberi manfaat utk mereka di dunia sahaja, tapi ilmu yang membawa kepada akhirat, mereka abaikan.

2. Mereka tidak beramal dengan ilmu yang mereka pelajari. Reti belajar je, tapi bila amal "0".

3. Umat Islam tidak bersungguh2 dalam beramal.

4. Umat Islam yang menghalang umat Islam lain menghayati Islam.

5. Tiada kerjasama sesama muslim.


Selain itu, beliau juga menyampaikan perkara2 yang kita perlu tau tentang Ramadhan. Ramadhan nie kata beliau ada penganjurnya. Kalau program yang kita ikuti, tentunya ada penganjur. Kalau penganjurnya kerajaan, tentu kita bersungguh nak g. Kalau penganjurnya Agung, lagilah kita nak g. Begitu jugalah Bulan Ramadhan nie, penganjurnya ialah Allah. Pastinya kalau Iman kita kuat, tentu kita teruja utk menghadiri Bulan Ramadhan nie... dah terasa ke nak g?

Kedua, kita perlu tau kenapa Allah cipta Bulan Ramadhan nie. Tentunya Allah nak kita jadi lebih bertaqwa. Maksud bertaqwa itu ialah jaga hati dan hubungan dengan Allah.


Nie pulak bab kewangan. Kalaulah kita nampak pahala tu macam kita nampak duit, tentu kita tak lepas dari nak beramal kan? Beliau bercerita tadi rate bayaran Allah nie banyak sangat.

1. Allah bagi pahala orang yang melakukan satu amalan fardhu bersamaan 10 bayaran (1:10).
2. Tapi kalau berjemaah, contohnya solat, bayarannya 1:27 bayaran.

3. Tapi bila bulan Ramadhan nie, Allah nak bagi lebih lagi. Rate bayaran Allah pada bulan nie kalau amalan fardhu bersamaan 1:70 bayaran.

4. Kalau solat di Masjid Al-Aqsa rate bayaran 1:500 bayaran

5. Kalau jihad fi Sabilillah rate bayaran 1:700 bayaran

6. Kalau solat di Masjid Nabi rate bayaran 1:1,000 bayaran

7. Kalau solat di Masjidil Haram rate bayaran 1:100,000 bayaran

8. Kalau solat di Medan perang rate bayaran 1:1,000,000 bayaran

9. Tapi kalau solat di malam hari rate bayarannya LEBIH dari 1,000,000

10. Dan rate bayaran yang lebih dari sume di atas , adalah puasa dengan SABAR




Jadi beliau menyeru kita sume, janganlah MEMBAZIRKAN MASA dengan sia2 begitu sahaja, terutama di bulan RAMADHAN yang Mulia dan bulan yang penuh Berkat.

0 comments: