kenangan terubat jua

kerinduan terlerai jua

kasih sayangmu

menguatkan diriku

menghadirkan diri

di atas pertemuan

yang menguatkan silaturrahim

aku gembira

jiwaku tenang

kerinduanku terubat

*************************************

ku berharap

kita akan bertemu kembali

dengan izinNya



Bukan kerana RM

bukan kerana pangkat

bukan kerana keselesaan hidup


kerana itulah


Tok Guru sentiasa mengajar


sentiasa bagi tazkirah


sentiasa mentarbiyah


sentiasa memperdengarkan tentang Islam


BUKAN

kisah pembangunan


BUKAN


kisah wang



BUKAN


kisah pangkat


yang selalu dipesan


*****************************

Jom rr kita perkasakan diri


perkasakan family


perkasakan orang kampung kita


DENGAN


ilmu agama


ilmu akhirat


ilmu akidah


ilmu fiqh


ilmu syariat


TENTU



ISLAM MAJU


ISLAM MEMBANGUN



AYUH!!!




Aaaaa........... Hari nie settle kerja ana yang disuruh oleh juruaudit. hehe... setelah 2 minggu lebih baru siap. Seronoknya rasa hati. Biasalah kan? kalau kali pertama buat tu, memangla sukar... tapi kalau dah berulang kali nanti, mungkin boleh wat lebih cepat dari tu. Harap2nyalah.

Teringat masa pertama kali ana dapat lesen memandu. Paling ana ingat, ana asyik nak terjatuh. Ana harap pada masa tu jalan janganlah di buat belok. Kalau boleh biarlah lurus je. hehe(^^)
Tapi setelah 2 tahun(12 Jun 2009), ana di naikkan pangkat dari lesen "P" kepada lesen BESAR. Sekarang apa jenis jalan pun tak kisah dah. Janji jangan jalan mati(^^). Bahkan dah 3 kali ana tunggang motor balik kampung dari Kuala Ganung ke Kelate. Best sangat balik naik motor jauh2!!!

Mahir atau tak kita dalam satu2 bidang tu tentulah kene latih. Bukan hanya dengan teori dan angan2 saja. Samalah juga jika kita hanya mendengar semata2, tapi tak praktikkan ilmu yang kita dapat. Contohnya kalau kita belajar ilmu agama, tapi kita tak amal. Cikgu ajar, kita dengar, tapi bila praktik, kita hanya buat atas dasar peraturan sekolah.

Masa ana balik keje, ana tunggang motor tapi di hadapan ana ada sebuah lagi motor. Tapi yang menyakitkan mata ana, kat motor di depan ana tu seorang "pelajar perempuan agama" (berdasarkan pakaian yang dipakai), tapi stokin entah dah lari kemana. Emm...

***************************************************************

Balik kampung! balik kampung!
o o o...... balik kampung!
hati girang !!!

Seronoknya, esok(14 Julai 2009) abah ajak kami balik kampung di Gua Musang. Lama sangat ana tak ziarah nenek ana di sana. Semenjak ana balik Kelantan bulan Mei lepas, esok baru berpeluang ke sana. Apa yang menariknya juga, esok akan berlangsung pilihanraya di Manek Urai.

Lokasi Manek Urai

Perjalanan dari Kota Bharu ke Gua Musang biasanya mengambil masa 4 jam. Tapi untuk ke sana esok, mungkin perjalanannya lebih panjang dari biasa. Haha... kene bawa roti banyak2 nie(^^)

Tak kisah la berapa lama perjalanannya, janji ana boleh bertemu nenek dan mak sedara ana. Kan ziarah mengziarahi tu dituntut oleh agama. Ianya boleh mengeratkan silaturrahim. Apatah lagi jika kita ziarah tu adalah nenek kita sendiri kan.

Mok! tie rindu mok!

Tunggu kedatangan ore!!!


Jom gi dengar kuliah!!!

Assalamualaikum...
Minggu nie ana ke kuliah di Universiti Terbuka Kelantan di Kota Bharu. Mendengar kuliah dari pensyarah yang berkaliber, iaitu Tuan Guru Nik Aziz (Ayah Zik). Sepertimana kebiasaanya, pelajarnya dari segala ceruk rantau, bukan sahaja dari Kota Bharu, bahkan ada dari negara2 luar.

Pernah juga satu ketika, rombongan dari kalangan kaum Cina pernah datang utk mendengar kuliah beliau. Tertarik dan menariknya, ada seorang pemuda kaum Cina(dalam lingkungan 20-an, tentu sekali mereka berugama Buddha), sanggup berada di atas pentas bersama2 dengan kaum muslimin, menikmati hidangan rohani yang diberikan oleh Tuan Guru.

***********************************
Itu hanya perencahnya, tapi ana nak cerita tentang isi kuliah Tuan Guru yang ana sempat timba pada minggu nie. Ada 5 perkara yang kita perlu ELAK, TINGGAL, JAUHI, JANGAN BUAT, iaitu :

1. Jangan bercakap kuat melebihi suara nabi.

2. Jangan percaya perkabaran dari orang yang fasik. Maksudnya jangan kita mudah
percaya jika kita mendengar perkabaran dari orang yang fasik. Tuan Guru mengatakan
orang yang fasik itu adalah orang Islam yang membuang segala ajaran Islam( Politik,
ekonomi, kekeluargaan dsb), dan diumpamakan seperti buah yang telah dibuang
kulitnya.

3. Jangan memperlekeh/memperkecilkan orang lain. Nilaian yang perlu kita nilai ialah diri
kita di sisi Allah. Jangan asyik cari keburukan orang lain, tapi cubalah muhasabah diri
kita.

4. Jangan bersangka buruk dengan orang lain( Su'un Zhon). Merisik dan tanya cerita orang
lain utk cari kelemahan.

5. Jangan suka mengumpat. Ghibah maksudnya kamu menceritakan tentang orang lain,
yang orang itu tidak menyukainya.

****************************************

Semalam juga ana telah sempurnakan janji ana. Rasa bebas sikit, dan kerana telah di tunaikan, Allah dah memberi ana yang lebih banyak... hehe=). Semalam ana dapat kewangan utk semester nie... tapi sampai sekarang tak sempat wat lagi budgetnya...

Hutang pun nak dilangsaikan nie... emmm, seronoknya bebas dari hutang!

****************************************
*********************************
********************

Hari nie ana lagi seronok, sebab dah lama ana cuba mengajak ibu ana ke majlis ilmu tapi hari nie baru berjaya. Kami berdua pergi ke kuliah pagi Sabtu di Masjid Binjai, mendengar kuliah yang disampaikan oleh Ustaz Muhammad Mustaffa( Wakil rakyat Dun Demit). Antara isi yang disampaikan adalah :

1. Sebarkanlah salam

2. Menjamu sahabat2. Berkongsi makanan itu akan memberi berkat.

3. Sambungkan silaturrahim antara kamu. Ampunkan orang yang berbuat zalim terhadap
kamu dan memberi kepada orang yang tidak memberi.

4. Solat malam

5. Berdoa. Berdoa itu suatu ibadah yang paling mudah di buat, tapi mempunyai kesan yang
besar.

Itulah sedikit sebanyak ilmu yang dapat ana kongsikan bersama semua.

*********************************

Kami juga sempat ke pasar minggu yang selalu diadakan di sana. Membeli sedikit barang dapur dan merewang2 kejap. Sebelum pulang sempat juga kami makan buah Guchil yang banyak tumbuh di sekitar pasar tersebut. Best rasanya, masam manis. Pertama kali ana makan=)


Buah Guchil, yang masak warna hitam. Tapi yang masak habis dah ana makan. hehe

Assalamualaikum...

Hari-hari ana cuba mencari pekerjaan melalui internet. Nak cari kerja kosong di Pejabat buruh masih tak berpeluang ke sana. Almaklum jelah, ana sekarang masih praktikal yang masih berbaki 4 bulan lagi. Masa kerja yang bermula 8 pagi hingga 5 petang, menjadikan aktiviti utk mencari kerja hanya dapat dilakukan melalui internet. Syukur2. So, setiap petang ana akan cuba melayari internet, untuk memohon jawatan yang ditawarkan. Tapi dalam banyak2 jawatan yang ana cari, yang nie ana tak tahu ana dapat yang mana. Yang pasti ana dan antum/na, datuk/datin, tuan/puan, muslimin/muslimat, adik/abang/kakak pasti akan akan mendapatnya, yang mana hanya Allah yang tahu...


So... tepuk dada, tanya Iman kita!


Jawatan yang ditawarkan :


A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.


EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):


1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.



TARIKH TEMUDUGA:


Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.



LOKASI TEMUDUGA:


Di dalam kubur (alam barzakh).



KELAYAKAN:

Anda tidak perlu bawa siji-sijil. Anda tidak perlu bawa pingat. Anda tidak perlu bawa wang atau harta (yg banyak).

Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.
Sila bawa dokumen asal Iman dan Amal.



PANEL/PENEMUDUGA:


Mungkar dan Nakir.



ENAM SOALAN BOCOR:

1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:

Anda perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:

Hadis hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini:

Sabda Rasullah SAW:
"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara terompah kasut) orang- orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan dikepalanya, puasanya diletakkan di sebelah kanannya, zakatnya diletakkan disebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekah, silaturrahim, perkara kebajikan dan
ihsan diletakkan di hujung dua kakinya.Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan,maka puasa berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikatberpindah ke sebelah kiri,maka zakat berkata kepadanya: dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan: di bahagianku tidak ada jalan masuk.

Maka malaikat berkata kepadanya:
Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu:
Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu:
Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.

Maka berkata malaikat:
Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat (boleh saja solat) tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya?

Maka berkata mayat itu:
Laki-laki itu ialah Nabi Muhammad saw dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala. Maka malaikat berkata kepada mayat itu: Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula di akhirat insya'Allah.

Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya"

Nampaknya pertahanan kita perlu kuat dari semua aras (kepala, kanan, kiri dan hujung kaki)! Sila war-warkan tawaran jawatan kosong ini kepada semua sahabat.

Wallahu-a'lam. Semoga berjaya untuk temuduga ini"


Assalamualaikum...

Alhamdulillah, kami sekeluarga dapat makan malam bersama pada malam nie. Sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat makan bersama2, biasanya tak cukup "korum" sebab 2 adik lelaki ana sering tiada di rumah.

Tapi malam nie memang malam yang di nanti2kan oleh ana. Apa tidaknya, janji ibu utk menjamu kami di One Ikan Bakar memberi peluang utk kami makan bersama2. Nak tak nak, adik lelaki ana terpaksa gak mengikut kami. Terasa best sangat makan malam nie. 7 sekeluarga makan bersama2.

Satu kenangan yang cukup indah, sekurang2nya mengubat rindu kami bila berjauhan. Ini kerana 2 orang adik ana akan kembali ke pusat pengajian masing2 esok hari.

Bestnya juga kami makan di One Ikan Bakar, yang mana ianya dah semakin terkenal di sekitar Kubang Kerian ini. Tapi satu perkara yang membuatkan ana respect n teruja nak menjamu di sini adalah kerana menunya tiada barangan yang di BOIKOT. Air MILO dan NESCAFE tidak dijual di tempat tersebut. Siap di tulis lagi di setiap senarai menu. Bahkan ada Banner yang besar di gantung di penjuru kedainya tentang "BOIKOT BARANGAN ISRAEL DAN AMERIKA". Sungguh mengkagumkan.

Selama nie, kita mungkin akan terfikir dua tiga kali utk melakukan perkara seperti ini. Mungkin juga kita akan terfikir masyarakat tidak akan datang ke kedai kita. tapi lain pula halnya disini. Sajian yang berkualiti dan segar, menjadikan ia pilihan ramai. Bahkan semasa kami makan, ramai juga dari kalangan kaum Cina datang menikmati makanan di sini.

Ana mengkagumi tuan kedai ini. beliau bukan hanya menjaga kualiti makanan dan perkhidmatannya, bahkan juga makanan yang disajikan bebas dari barangan Israel. Jadi, di mana pendirian kita?

Bagi menikmati keenakan ikan bakar di One Ikan Bakar, jom datang Kubang Kerian!


Lokasi One Ikan Bakar



Semalam ana hanya sempat melihat yang terakhir. Terakhir bagi 4 batang pokok yang terpaksa menghembuskan nafasnya dek kerana ditebang. 1 batang pokok "stiya" dan 3 batang pokok "nyior". Ustaz pernah cakap, jangan kita duk gatal2 nak tebang pokok saja2. Pokok dan segala yang diciptakan Allah sentiasa berzikir kepada Allah.


Tapi nie lain pulak citenya... pokok2 nie tak jahat pun, tapi kerana ianya membahayakan keselamatan kami sekeluarga. Pokok2 nie tumbuh terlalu hampir dengan rumah kami, dan pernah buah "nyior" dan dahan "stiya" menghempap bumbung rumah kami. Nak tak nak, kami terpaksa menebangnya.


Pokok2 nie lebih tua dari ana. Selama ia hidup, tak pernah melanggar hukum Allah. Ia berzikir, dan berzikir, terus berzikir.... sehingga saat semalam. Kasihan pokok2 tersebut. Pokok2 nie telah menghasilkan oksigen buat kami dan meneduhkan rumah kami. Tapi sekarang ia dah menyembah bumi.


Tapi ana, hamba Allah gak macam pokok tu, tapi selalu mungkir dengan janji2 yang dilafazkan. Sering alpa dengan dunia yang mempersona. Pokok2 tu tak tahu pun yang ia akan ditebang semalam. Kematian terhadap ana dan antum/na juga takkan diketahui, cam pokok tu gak. Tapi bezanya, pokok tu bersedia sokmo, tapi ana???


Berbalik cite tebang menebang pulak...


Tukang menebang nie pulak memang pakar (expert) dalam bab tebang menebang pokok nie. Namanya Mat Rawi atau lebih dikenali dengan panggilan Pak Su Wi. Menetap di Kampung Pulau Tengah, Kubang Kerian. Berumur 65 tahun. Paling mengkagumkan teknik dia menebang pokok tanpa sebarang tali keselamatan. Memang ana yang melihatnya pun tak sanggup nak lihat. Tapi itulah kemahiran yang datuk ana miliki.


Selain di atas awan, datuk ana ni juga memang cekap masuk ke perut bumi. Cekap dalam menggali telaga atau perigi. Pernah datuk ana menggali telaga yang dalamnya 22 "kerek". Kalau antum/na nak tau kedalamannya camne, tengoklah telaga rumah antum/na.


Paling membanggakan ana, datuk dan nenek ana dah pergi ke Mekah 2 tahun yang lepas, hasil titik peluhnya dengan bekerja kampung. Bijak seorang warga tua menabung duit utk ke Mekah. Bijak juga kita menabung (seorang akauntan atau profesionalisme), hinggakan tak cukup duit tabung utk ke Mekah!!!???



p.s : Jika antum/na ingin perkhidmatan menebang pokok atau menggali telaga, sila call 09-7650095(Pak Su Wi)