(Majalah Solusi Edisi ke-5)


Salam perjuangan buat semua. Berehat sekejap memposting bahan2 tazkirah!!! Sebenarnya ana tengah menyiapkan slide presentation International Accounting untuk present esok. Huhu... baru nak siapkan hari nie. Sebelum nie tak sempat, sebelum "pulang ke kampung" buat assignment yang nak dihantar pada hari Ahad selepas pulang dari kampung. So, hari ni ana pergunakan waktu yang diberikan Allah nie sebaiknya untuk menyiapkan slide and juga assignment nie. Petang nie ada perjumpaan lagi untuk assignment lain pulak. huhu... sebab esok ana ada 2 presentation=)


Dua hari cuti baru nie, ana "balik kampung". Jumpa i/bapa and adik2. Ramai gak adik2 ana balik, tapi ada gak yang tak balik. sedih=(, kata mereka banyak keje. Kasihan mak and ayah.


Tapi apa yang menyentuh hati ana, adik lelaki(Fahmi) and adik perempuan(Abdah) ana nie, dia test pada hari Jumaat tu, tapi sempat lagi balik dan menjalankan TANGGUNGJAWAB yang DI AMANAHKAN buat mereka. terharu melihat tadhiyah(pengorbanan) mereka berdua. Sempat lagi kul 11pagi berada di "rumah" untuk menjalankan tanggungjawab mereka, sedangkan mereka ada test kul2 petang.


Tanya hati, tanya Iman! di mana kita untuk menolong meringankan beban adik-beradik kita semasa mereka berada dalam situasi tersebut? Kita kata kita banyak kerja, tapi mereka boleh "pulang" untuk menjalankan tanggungjawab mereka. Kita pula membiarkan mereka, kalau bukan melepaskan 100% beban mereka, sekurang2nya kita mengurangkan 80% atau 70% atau 60% beban mereka pada waktu itu................ Di manakah TADHIYYAH kita? Mungkin adik2ku terlupa tentang siapa kita:


Jadilah seorang MUSLIM/AH

bermakna dia perlu menjadi seorang syabab/nisa' Islam yang benar-benar mengamalkan segala tuntutan agama sepertimana yang digariskan oleh al-Quran dan As-Sunnah. Bukan hanya kalimah syahadah sebagai bukti keislaman, malah menjadikan Islam sebagai cara hidup.


Seorang MUKMIN/AH

baginya bukan sekadar beriman pada Allah, malaikat, rasul-rasul, kitab-kitab, hari kiamat, qada’ dan qadar. Bahkan melaksanakan amar makruf nahi mungkar. Tegal hakikat iman yang sempurna itu adalah mengikrarkan dengan lidah, membenarkan dengan hati dan beramal dengan anggota badan.


Seorang MUJAHID/AH

menurut pemahamannya adalah seorang syabab/nisa' yang berjihad dan bersungguh-sungguh dalam apa jua situasi demi memastikan Islam terus bernafas dan dipandang tinggi.


Seorang MUSLIH/AH

adalah seorang syabab/nisa' yang berperanan melakukan tugas-tugas islah dan pembaikan ke atas kerosakan yang berlaku dalam umat masyarakat.


Oklah, ana nak sambung buat assignment nie=). Kita berjumpa di lain kesempatan k. Moga kita pandai MENGURUS NYAWA kita dengan sebaiknya=)


0 comments: