Back to university!!!

Bersyukur ke hadrat Allah SWT, dengan limpah dan rahmatNya ana dapat menyambung lagi pengajian yang masing berbaki satu semester ini. Dah nak grad!!! Seronoknya!!!

Walaupun dah 2 minggu ana kembali ke universiti, tapi jadual kuliah masih tak settle2. Setiap semester ana terpaksa menambah subjek dan membuat perancangan kuliah. Maklumlah nak habiskan study dalam masa 3 tahun setengah. InsyaAllah mungkin inilah semester terakhir ana berada di alam pengajian sebelum melangkah ke alam pekerjaan… doakan ana ya sahabat2….

Selain sibuk nak rancang jadual yang bertindan, tentu kewangan dari pinjaman pun nak kene uruskan gak. Ramai sahabat2 ana, bila dah tahu ptptn dah di masukkan dalam akaun masing2, ramai yang dah tak ingat dunia. Belanja sakan. (ish…ish…..ish…ana geleng kepala lihat gelagat2 mereka).

Tak sampai 2 hari, beratus dihabiskan. Apa lagi kalau bukan bershopping. Dalam seminggu duk kat kampus, dah lebih 3 kali bershopping. Ana naik pelik tengok gelagat2 pelajar2 universiti nie. Bukan nak rancang kewangan yang dipinjam, bukannya sponsor pun, nanti nak kene bayar balik duit tu. Tapi, belanjanya mengalahkan orang dapat gaji. Emmmm….. biarkan mereka…. Camne pulak antum/na yang bergelar dai’e merancang perbelanjaan…. Tepuk dada, Tanya Iman….

Belajar tanpa praktis ibarat pohon yang tak berbuah. Melalui hadis inilah, ana cuba praktikkan ilmu yang dipelajari dengan kehidupan seharian. Kami belajar menguruskan wang, tapi bila dapat wang, kami sendiri “fail” merancang kewangan sendiri. Rugikan?

Antum/na camne pulak? Dah merancang atau dah terancam? Belum terlambat lagi jika lepas nie, kita rancang dulu perancangan kewangan kita seperti kita merancang kuliah kita. Tentu tak pening kepala nanti bila dah pertengahan semester.

Ana dah catatkan perkara2 utama yang akan menjadi belanja besar untuk kita sebagai student. Contohnya, bagi ana Yuran pengajian, bayaran penginapan, buku2 kuliah, buku2 agama dan majalah, yuran program, keperluan asas ( makanan dan perhiasan diri), infak dan kecemasan. Selebihnya, bolehlah dijadikan simpanan untuk keperluan masa akan datang.

Satu perkara lagi yang boleh dipraktikkan, kita cuba elakkan meletakkan wang kita dalam satu akaun bank. Sebaik2nya, biarkan penjaga kita menyimpan separuh dari kewangan kita di dalam akaun bank yang lain. Ini boleh mengelakkan kecurian dan belanja berlebihan.

Setelah kita merancang kewangan kita, pastikan kita mencatat segala pengeluaran dan perbelanjaan yang dilakukan seharian. Ini membolehkan kita mengetahui kemana wang kita dibelanjakan dan mengelakkan kita boros berbelanja.

Tapi inilah yang menjadikan kita dilihat kedekut berbelanja. Biarkan mereka melihat kita begitu, yang pasti kita tahu kemana wang kita dibelanjakan. Mencatat wang yang dibelanjakan mengelakkan kita berbelanja tanpa pengawasan, tapi jangan sampai kedekut untuk menginfakkan wang kita ke jalan yang diredhai Allah. Pastikan ada peruntukkan kita kepada agama. Bak kata pensyarah ana, kamu mesti menjadi orang yang berjimat cermat, tapi bukan KEDEKUT…..

Selamat merancang kewangan anda!

Selamat merancang pembelajaran anda!!

Selamat maju jaya !!!



0 comments: