Baru je niat nak berubah, Allah dah bagi jalan. Ana dijemput menjadi fasi untuk satu program. Menariknya, jemputan itu sehari sebelum program diadakan. Malam sebelumnya, sahabat ana menefon untuk menanyakan samaada ana bersetuju atau tidak.

Nak p tak ni?

Huhu… esok dah?

Terfikir seketika… Bila lagi?

Inilah permulaan ana kembali ke medan dakwah. ya, ya, ana sahut cabaran!!!

Bayangkan, tak sampai 24 jam ana perlu buat persiapan. Tapi nekad nak p gak. Paginya kelam kabutlah ana berkemas. Akhirnya, berjaya gak ke program. Syukur2

Program 3 hari 2 malam, 12 hingga 14 June 2008. Penuh dengan aktiviti yang berfaedah. Pastinya selain pelajar2, kami juga fasi2 secara tak langsung ditarbiyah. program jika mendidik jiwa insan, pastinya kedua-dua pihak mendapat kebaikannya.

Menariknya lagi, kerana bilik yang ditempah tidak mencukupi, kami fasi2 terpaksa berada 10 orang sebilik yang mana sebenarnya bilik itu untuk 5 orang. Huhu, mungkin antum/na boleh bayangkan betapa “crowded”nya bilik tersebut.

Tarbiyah menjadikan kami selesa begitu, bahkan terasa mahabbah itu lebih terjalin. Masing2 bertolak ansur dan suasana memang meriah. Satu kenangan yang cukup manis bagi kami. Makan bersama, solat berjemaah dan tidur berjemaah. Sebenarnya, itulah pertama kali kami berjumpa dan berkenalan, tapi tautan mahabbah fillah menjadikan kami semua cukup serasi. Masing2 datang ke program dengan niat yang murni. Menambah duta2 kecil Islam di bumi yang tercinta ini.

Pulang dengan satu harapan, moga adik2 yang di tarbiyah, mampu menjadi duta2 kecil Islam di perantauan kelak. Menjadi salah satu di antara mata2 rantai perjuangan. Bagi kami juga, harapan binaan ukhwah tidak terhenti dengan tamatnya program tersebut.

Sampai di rumah, 2 masage telah ana terima dari 2 sahabat:

“Persahabatan itu di hati, walaupun bersendirian pasti ia menemani. Setiap yang manis mampu dikenangi, walau tiada di mata kini, ia hadir bila dirindui, kerana asasnya ia kekal di dasar hati. Alhamdulillah. Terima kasih atas jalinan yang indah. Mus pasti merindui antunna=). Seronok sangat kenal korang. Keep in touch k. Sahabat selamanya! insyaAllah.

Iman Hassan Al-Banna “maksudku dengan ukhuwah adalah: hati2 dan ruh terikat dengan ikatan. Ikatan akidah adalah ikatan yang paling kukuh dan mahal. Persaudaraan sebenarnya adalah persaudaraan iman dan perpecahan itu adalah saudara kepada kekufuran. Kekuatan pertama kepada kita adalah kekuatan kesatuan, tak ada kesatuan tanpa kasih sayang. Kasih sayang yang paling rendah adalah berlapang dada dan yang paling tinggi ialah martabat ithar(melebihkan saudaranya dari dirinya sendiri)”. Salam ukhwah dari Liza. Sayang sume. Ku meyayangi kalian kerana ku mencintaiNYA.


Ana : bersyukurnya di kurniakan sahabat2 yang mencintai Allah swt

1 comments:

aInuL qAtrunnaDa said...

salam..akak,terharunya bac0..huuhu..sygnyer akak.bertambah2 rase syang neh k0 akak..xsabar n0p jup0 pl0p pahne nga akak..syukr0n kak 4 evrythng